fbpx
Translated by Google Translate

”Coolt att vara mer nöjd”

Över hundra personer från företag, organisationer och civilsamhället samlades den 18 november, på Innovation Day 2022 för att lyssna till ett fullspäckat schema med intressanta talare på temat idéer som förbättrar världen. En dag som gav besökarna nya möjligheter och inspiration från dem som gjort världen lite bättre med hjälp av sina idéer, produkter och tjänster.  

Moderatorn Ann-Sofie Däldehög inledde dagen med:

– Varje år har vi haft olika teman som alla handlat om nya sätt att göra och tänka, detta för att få vår region att bli en spännande plats för människor och företag även i framtiden. I år är temat idéer som förbättrar världen med fokus på hållbar utveckling. Nu lyser vi upp novembermörkret med en fullspäckad dag av nya idéer!

Programmet bestod av en bred mix av talare och först ut var Sara Selman från Samsara Selected och Tini Warg från TINI. Två företag som Propell stöttat från tidig idé och som nu diskuterade klädindustrin, slow fashion och utmaningar de ser för sina  egna klädvarumärken. Två olika slags affärsmodeller som båda kräver beteendeförändringar för ett mer hållbart, cirkulärt mode. Den ena handlar om att hyra ut kläder som återbrukas och används många gånger av olika människor, och den andra om att producera skräddarsydda, ekologiska hållbara kläder som används under lång tid och erbjuda mertjänster till kunderna.

– Vi vill påverka attityder och få människor att känna sig mera nöjda med vad de redan har och vilja äga mindre – vi vill bidra till att det nya coola blir att vara mera nöjd!, uppmanade Tini Warg från ett panelsamtal på scenen.

Från översvämningsskydd till munhantel

Publiken fick även lyssna till två företagsresor. En av dem framfördes av Sigurd Melin, från Noaq Flood Protection som berättade historien bakom deras patenterade översvämningsskydd.

– Grunden till den här idén med översvämningsskyddet uppkom efter att jag såg en nyhetssändning i Rapport som handlade om vatten. Det här var då 1993.

Genom året har Sigurds idé utvecklats och deras översvämningsskydd är idag eftertraktat globalt med flertalet distributörer över stora delar av världen.  Han visade upp produkten och förklarade att ”the BoxWall” fungerar enligt en bokstödsprincip och som lätt kan sättas ihop på ett smart sätt.

Den andra företagsresan berättades av VD Ylvali Gerling från familjeföretaget MYoroface.

– Jag är uppvuxen med idén till vår munhantel Iqoro, då mamma forskat på det sedan vi var små. Jag såg inte mig själv som någon entreprenör just då, men här står jag med ett spännande familjeföretag med goda utsikter.

De har kommit  långt och även blivit etablerade på den brittiska marknaden och arbetar idag för fullt med produktutveckling, men resan dit har inte varit spikrak.

– Det tar ju tid att förverkliga idéer och förändringar sker verkligen inte över en natt. Allt är inte alltid så lätt, men man fortsätter att kämpa för vi hjälper så många människor att må bättre med deras sväljsvårigheter och att de ska slippa ta läkemedel i onödan.

Här kan du läsa mer om satsningar som görs hos MYoroface

Cirkularitet och hållbarhet

Josefina Sallén, coach inom cirkulär ekonomi från RISE som dammsuger Sverige efter företag som har stor potential för cirkulära affärer, gav under sin presentation goda exempel på företag som arbetar cirkulärt.

– Företagens främsta drivkraft när de kontaktar mig är kanske att få hjälp med en livscykelanalys men jag kan visa dem hur de kan se över hela sin affärsmodell och vilka behov de löser åt sina kunder och hur de faktiskt kan göra det på nya sätt, med nya cirkulära lösningar – t ex att erbjuda tjänster där du hyr en produkt istället för att köpa den, som t ex gräsklippning istället för en gräsklippare. De företag som ser morgondagens affärsmöjligheter i vår nya verklighet är de som kommer överleva på en internationell marknad.

Någon som uppmuntrade publiken till lite frågesport var Johan Granås, Hållbarhetschef på Holmen Iggesund samtidigt som han berättade om deras olika framsteg inom hållbarhet.

– De företag som vågar ligga i framkant och ställa om sina affärsmodeller före konkurrenterna är de som kommer att lyckas även i framtiden. Vi får helt nya krav från kunder och leverantörer idag än vi fick för bara fem år sedan. Tack vare att vi arbetat strategiskt med att ställa om till en nästintill fossilfri verksamhet med lågt CO2-avtryck har vi en konkurrensfördel idag när kraven från kunder som Apple och IKEA ökar – det lönar sig att satsa på hållbar produktion!

The moment

Avslutade dagen gjorde Siduri Poli, en prisad entreprenör med lång erfarenhet från startup-branschen och medgrundare till Changers Hub som pratade om framtiden, inkludering, ledarskap och innovation. Där talade hon varmt om något hon kallar moment.

– Vad är ditt moment? Vad ska du fajtas för? Drivet du lägger ned bakom måste vara äkta.

Siduris passion är att främja kvinnor inom tech och vara en dörröppnare för dem som inte får utrymme att synas eller höras.

– Jag upplevde själv att det kan vara svårt att få igenom idéer i vissa sammanhang. Och då tänkte jag, det här är mitt moment och min drivkraft, att öppna dörrar till fler människor. Därför är jag engagerad i Changers Hub som bland annat möjliggör för unga i ytterstadsområden att förverkliga sina idéer. Vi kan alla vara dörröppnare inom den organisation vi jobbar, mitt bästa tips för dig som vill bli dörröppnare är att våga vara obekväm och besöka ställen du normalt inte besöker för att berätta om vad du kan hjälpa till med, avslutar Siduri

Ett årligt event, nionde året i rad – det här är Innovation Day

Innovation Day är ett årligen återkommande event fyllt av inspiration, nytänkande och nätverkande. Eventet har arrangerats sedan 2013 i olika former. De senaste åren har eventet arrangerats digitalt, men nu är vi tillbaka fysiskt. Genomsnittligt deltagande per år har varit 150 personer. Innovation Day är den avslutande dagen för det veckolånga eventet Innovation Week X.

Läs även HTs artikel om dagen med mycket fokus på klädföretagen som medverkande:

https://www.ht.se/2022-11-18/de-vill-bryta-monstret-for-klader-och-shopping

 

Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev för att ta del av spännande berättelser om vad som händer på Propell samt kommande event.

Prenumerera