fbpx
Translated by Google Translate

Tini Garments gör sig redo att möta världen

Deras vision är att förändra beteenden och revolutionera modebranschen. Med innovativa lösningar, ny teknik och fler delägare i bolaget börjar bitarna falla på plats.

– Snart kommer vi att kunna trycka på den stora knappen, säger Johanna Mörk, VD Tini Garments.

Passionerade företagare

Tini Warg och Johanna Mörk fann varandra för omkring tio år sedan när båda jobbade på Glada Hudik-teatern, Tini som kostymör och Johanna som kommunikationsansvarig. De förenades bland annat kring ett gemensamt intresse för form och hållbar design.

– Vi diskuterade mycket vad som egentligen är hållbart mode. Vi kände att det var något som skavde, det är inte så här det ska vara, säger Tini Warg.

Tini är utbildad modedesigner på Beckmans medan Johanna har en bakgrund inom kommunikation och PR. Tillsammans har de byggt upp Tini Garments, ett eget klädmärke som vill förändra hur modesystemet ser ut idag. Två passionerade företagare som kompletterar varandra och bildar ett starkt team.

Johanna Mörk och Tini Warg, grundarna bakom Tini Garments

Förändrade beteenden för en hållbar värld

– Jag är en innovatör och en idéspruta medan Johanna har struktur och är duktig på att ta saker i mål, säger Tini som under många år har varit i kontakt med Propell för att få hjälp med att bolla olika affärsidéer.

Här har de även fått värdefullt stöd under sin gemensamma innovationsresa, bland annat med att kartlägga kundens behov på ett strukturerat sätt.

– Vi har lärt oss att förstå att många behov är påhittade, skapade av ett modesystem som bygger på övertygelsen att vi hela tiden behöver något mer. Det driver oss in i ett ohållbart ekorrhjul där vi konsumerar alldeles för mycket. Det som krävs är förändrade beteenden för att skapa en mer hållbar värld och mer hållbara människor.

– Grundsyftet med Tini Garments är att förändra vårt sätt att konsumera kläder och att implementera nya idéer om skönhet och materiella behov så att vi kan förlänga tiden vi använder våra plagg. För det är just det som är det mest hållbara vi kan göra som konsument – att förlänga tiden vi använder det vi köper, säger Johanna.

Basgarderob med skräddarsydda kläder

Tini Garments erbjuder en fast kollektion, en basgarderob med omkring tio plagg av hög kvalitet i naturliga miljövänliga material som är sköna mot kroppen. Kläder som skräddarsys och utgår från var och ens behov. Målet är att plagget ska finnas kvar och användas riktigt länge.

– Många kvinnor har smockfulla garderober men uttrycker ändå att de aldrig har något att ha på sig. Vi har få plagg men alltid något snyggt  att ta på oss. Vi vet dessutom att det är hållbart och passar, utan kompromisser.

– Känslan ska vara att du är bra nog, fantastisk och värd det bästa. Vi vill skapa en ”peace of mind”, ett lugn i att du har de precis plagg du behöver. Du ska inte behöva jaga och kompromissa.

Konceptet går ut på att kunden bestämmer sig för ett eller flera plagg. Sedan går man till sin lokala skräddare för att välja material och få sina kläder uppsydda.

– Vi har designat en ram och skräddaren gör ändringar så att plagget funkar för just dig, efter hur du ser ut och vilka behov du har, säger Tini.

Nya möjligheter gör tjänsten tillgänglig för flera

Tjänsten beskriver de som ett möte mellan det extremt analoga och superdigitala. För att kunna skala snabbt har de sett över digitala lösningar gentemot skräddarna. Ett stort pågående arbete är att prova ut modeller och fila på produktionsmetoden och produktionsbeskrivningarna så att kläderna sys på det sätt som är tänkt.

De har även lanserat en ny webb som ska göra tjänsten tillgänglig för en bred kundkrets.

– Vi vill nå ut till så många som möjligt. Det måste vara enkelt för kunden att ställa om och göra nya aktiva val.

Tini Garments samarbetar med oberoende skräddare, egna företagare som finns i kundens närhet. För närvarande samverkar de med skräddare i Hudiksvall, Stockholm och Göteborg. Under 2021 är målet att ansluta ytterligare 50 runt om i Sverige.

– Vi sköter införsäljningen och förser skräddarna med jobb, och de blir vårt ansikte utåt, säger Johanna som förklarar att de vill ändra på idén att skrädderier bara är för en liten klick av rika människor.

De vill också förändra strukturen i hur produktionen i modebranschen ser ut.

– Ofta är det män som äger de stora fabrikerna och kvinnor som sliter på golvet. Vi har lagt oss på en ersättningsnivå som matchar ett manligt hantverksyrke.

Stor uppskalning på gång

Efterfrågan ökar och bolaget står inför en stor uppskalning. Tini Garments har fått nya delägare som kompletterar och förstärker teamet med värdefulla kompetenser. Det finns en tydlig plan och parallellt pågår arbetet med att ta in kapital.

– Under 2021 ska vi bygga modellen och få systemen på plats här i Sverige med en digital struktur för att få allt att fungera smidigt. Nästa år ska vi göra den förundersökning som krävs för att etablera oss på samma sätt i Europa. Så småningom vill vi jobba med skräddare i hela världen.

Samtidigt föds hela tiden nya idéer på innovativa tekniska lösningar som ska få människor att ändra beteenden och konsumera mindre. Målet är att bygga ett hållbart världsbolag med stora mjuka värden.

– Vi delar gärna med oss av hur vi bygger vårt företag, hur vi lyssnar och tar varandra på allvar. Hos oss ska alla få komma till sin rätt och göra det som de mår bra av.

– Vi är ett stort team nu, som tillsammans driver den här resan. Det ger rysningar varje dag,

Tini Garments bästa startup-tips

  • Ta hjälp av en inkubator, för att koka ner och visualisera hur din idé skulle kunna bli en företagsidé och konkret produkt, och för att se hur du kan nå ut på en marknad.
  • Prata om din idé och börja jobba. Många sitter i tron att deras idé är unik och att den kan förändra världen, men du måste ha ett team omkring dig som hjälper dig att se vilka behov som finns och vad som saknas.
  • Gör idén till din egen, det kan ingen annan göra. Vi säljer till exempel en svart skjorta, hur unikt är det? Det handlar om att göra den på vårt sätt, så att den känns sann för oss.
  • Våga möta tekniken. Tänk stort redan i idéstadiet och ta hjälp för att plocka in teknik som kan möjliggöra en större affärsmodell.
  • Se världen som din potential. Det mest värdefulla för oss är att vi har fått hjälp att öppna upp och tänka stort, från dag ett. Hur ska vi kunna bygga det här exponentiellt?

Vill du också få hjälp med din affärsidé?

Kontakta oss

Prenumerera