Så utvecklar du dina idéer
Vad krävs för att dina idéer ska bli verklighet? Hur behöver man tänka för att skapa nya produkter och tjänster? Oavsett om du är en erfaren entreprenör eller har en innovativ idé, finns det verktyg och metoder som kan hjälpa dig framåt. Vår innovationscoach Martin Askne har lång erfarenhet av innovation- och utvecklingsfrågor och hjälper både privatpersoner och företag att utveckla nya idéer och innovativa affärsmodeller.
– Våga ta tag i den där lilla idén som du alltid har funderat på. Testa den och kom vidare, eller kasta bort den.
Våga utveckla dina affärsidéer
Innovationscoach, startupcoach, idérådgivare, innovationsrådgivare, Lean Startupcoach, ja titlarna är många. Som tidigare parallellentreprenör och medgrundare till 14 innovativa startups har Martin Askne gedigen erfarenhet kring innovation- och utvecklingsfrågor.
– Min största drivkraft är att peppa personer och få dem att våga utveckla sina affärsidéer. Jag pushar på och ser till att den som driver en idé kommer framåt och får olika typer av stöd längs vägen.
Stötta människor med idéer
Under 2015 var han med och öppnade upp portarna till innovationsmiljön Propell i Hudiksvall. Sedan dess har han varit med och vidareutvecklat verksamheten och hur man arbetar med personer och företag med unika idéer.
– Propell har i uppgift att lokalt och regionalt stötta människor med kreativa idéer och hjälpa dem att komma framåt genom beprövade innovationsmetoder. Ett av våra mål är att förse vår regionala inkubator Movexum med inkubationsklara innovationer. En annan uppgift vi har är att accelerera innovation och agera mötesplats mellan små- och medelstora företag och startups.
”Det är alltid de som vågar experimentera, vrida, vända och testa sina idéer som når längst.”
Med sin erfarenhet har Martin sett många idéer förvandlas till framgångsrika affärsmodeller. Han understryker hur viktigt det är att våga utmana sina idéer och tankesätt.
– Under min roll som coach har jag sett och väglett väldigt många personer med innovativa idéer. Jag har sett dem gå från vaga koncept till framgångsrika affärsmodeller. Det är alltid de som vågar experimentera, vrida, vända och testa sina idéer som når längst.
Martins bästa tips, för att komma igång med dina idéer
1. Gå från att vara kär i din idé till att bli kär i problemet som du vill lösa
För att bygga en produkt eller tjänst, som verkligen ska ha en chans på marknaden är det avgörande att förstå och vara engagerad i att lösa ett verkligt, betydande problem snarare än att vara fast i en specifik idé eller lösning. Genom att utforska och fördjupa sig i problemet kan du upptäcka de mest effektiva sätten att adressera användarnas verkliga behov och samtidigt vara öppen för att justera eller förändra produkten om det behövs. Denna approach ökar chansen att din produkt verkligen gör skillnad och att marknaden tar emot den.
2. Testa din idé tidigt – skapa en enkel version av produkten eller tjänsten
Istället för att lägga massor av tid och pengar på att utveckla en nära fullständig produkt från början, skapa en enkel version som visar de grundläggande funktionerna och jobba dig framåt tillsammans med tillräckligt många som har problemet du vill lösa. Och, superviktigt: Försök inte sälja in din idé för tidigt. Du behöver inte ens beskriva din idé i början, studera och ställ frågor kring problemet istället. Då öppnar människor upp sig på riktigt, det gör dom inte om du säljer på dom en idé.
3. Teamet är allt!
Ett bra team är den näst viktigaste framgångsfaktorn för en startup. Ingen kan göra allt själv och det är viktigt att samla människor med olika styrkor och erfarenheter. Genom att ha ett team som kompletterar varandra – till exempel någon som är bra på teknik, en annan på marknadsföring, och en tredje på att hålla koll på ekonomin – kan ni tillsammans skapa en bättre produkt och lösa problem effektivt. Ett starkt team ger också mer energi, hjälper er att hålla fokus och ökar chanserna att lyckas på lång sikt.
4. Tajming – gör din omvärldsbevakning
Gör din omvärldsanalys grundligt, tajming är den enskilt viktigaste framgångsfaktorn. Att ha koll på vad som händer i världen är avgörande. Nya lagar och regler, teknikskiften, marknadstrender, ekonomiska trender osv. Du måste ha koll på vilka som kommer bli ”trampade på tårna” av din innovation, hur undviker du dem i början?
5. Satsa på anpassningsbar design för längre produktlivslängd
För att öka produkternas hållbarhet och minimera resursanvändning, använd en design som kan anpassas över tid. Det innebär att designen tillåter uppgraderingar och reparationer snarare än att snabbt bli föråldrad. En cirkulär affärsmodell, där produkterna livstidsförlängs, repareras och återanvänds, blir allt viktigare både för hållbarheten och för att möta framtida marknadsbehov.
Vill du komma vidare med dina idéer?
Kontakta Martin Askne
Prenumerera gärna på Propells nyhetsbrev för att ta del av spännande berättelser, få tips om olika event och unika erbjudanden.