fbpx
Translated by Google Translate

Så formar du en fungerande affärsmodell

 

Thomas Åkesson

Thomas Åkesson, Propell

Vilka behov har dina kunder? Hur kan du lösa deras problem och vad får de ut av att anlita just dig och inte någon av dina konkurrenter? Vår affärscoach Thomas Åkesson hjälper företag att utveckla affärsidéer och bygga en affärsplan, med hjälp av effektiva verktyg.

Med hela 36 år som anställd hos Ericsson i Hudiksvall har Thomas Åkesson en gedigen bakgrund med stora erfarenheter från tillverkande industri. Hos Ericsson jobbade han framför allt med produktionsledning och projektledning, med spetskompetens inom LEAN-produktion och förändringsledning.
– Jag har fått uppleva mycket genom åren, både upp- och nedgångar. Det har jag stor nytta av här, säger Thomas om sin roll som affärscoach och projektledare hos Propell och RISE.

Hos oss är Thomas för närvarande delaktig i projekten Hållbart Värdeskapande genom Cirkulära Affärsmodeller och InnoCape, där han bland annat håller i trådarna för ett kommande event – ett hackathon för företag, som blir en del av Innovation Week X i början av juni.
– Vi bjuder in IT-företag som bildar lag och sedan under ett hackathon jobbar intensivt för att hitta innovativa lösningar på en utmaning som något företag i regionen har. En jury utser sedan den bästa lösningen.

För att en ny tjänst eller produkt ska kunna utvecklas på ett framgångsrikt sätt behövs förståelse för kundens behov. Hur beter sig kunderna och vilka är deras faktiska problem? När ett företag lyckats identifiera och matcha behovet med sitt erbjudande skapas förutsättningar att nå ut och lyckas.

Att arbeta kundcentrerat och förstå sina kunder är dock inte lika enkelt som det låter. Thomas brinner för företagsutveckling och har förmågan att se lösningar ur ett helhetsperspektiv, vilket är mycket värdefullt vid coaching av företag. Som stöd för att hjälpa företag att utveckla eller vidareutveckla affärsmodeller använder han effektiva verktyg som Business Model Canvas (BMC), en metod som beskriver en affärsmodell i nio olika delar och Value Proposition Canvas (VPC), som fokuserar på själva värdeerbjudandet i BMC.
– Det bästa med mitt jobb är att få jobba med företag i en förändringsprocess, att förstå behoven och därifrån ta nästa steg i utvecklingsprocessen. Det är riktigt tillfredsställande att få vara med och göra nytta för våra företag och organisationer och att bidra till regionens utveckling.

Thomas bästa tips att tänka på när du bygger en affärsmodell:

  • Utgå från frågeställningen ”Hur möter vi kundens behov”.
  • Bilda team på ca 3-5 personer; gärna individer med olika bakgrunder, kunskaper, kompetenser och utifrån mångfald etc.
  • Arbeta gärna i en kreativ miljö. Om ni har digitala möten, leta fram några inspirerande klipp att titta på.
  • Våga tänka utanför boxen ­– det finns inget rätt eller fel!
  • Ta korta raster med jämna mellanrum, för att hålla igång hjärnan.