fbpx
Translated by Google Translate

PSIDAC utvidgar sitt kontaktnät genom delegationsresa till Expo2020

I oktober deltog sensorföretaget PSIDAC i en trade mission* vid världsutställningen Expo 2020 i Dubai tillsammans RISE och Propell inom ramen för projektet eMesai. En resa som resulterade i nya kontakter och tillgång till nya möjligheter.

– Att följa med i denna typ av delegationsresor är en genväg för att komma in på nya marknader, inleder Björn Österlund, vd och grundare för PSIDAC.

Övervakningssystem mäter lufttryck, gas och fukt

Sensorföretaget PSIDAC har under lång tid arbetat med produkter för att mäta lufttryck, gas, fukt och temperaturer. Det hela började som ett hobbyprojekt på 90-talet och idag har PSIDAC sex anställda i produktionen i Hudiksvall och intresset för deras produkter ökar successivt hela tiden.

– Vi levererar våra produkter över stora delar av världen och främst till sjukhusmiljöer som vill förhindra smittspridning. Men vi har vidgat oss och våra produkter finns även på fiskodlingar, krematorier, växthus, kycklinguppfödning och nyligen installerades våra produkter på RISE Fiberlabb i Hudiksvall.

Mer erfarenheter i bagaget

PSIDAC har redan en del erfarenhet av att göra affärer på nya marknader och arbetade tidigt i sin etablering med kunder från både Holland och Mellanöstern.

– Redan 2015 fick vi tag på en distributör i Dubai och började bygga upp vår försäljning, idag kan man hitta vår övervakningsutrustning på bland annat på flygplatsen och i det kungliga palatset i Dubai. Så Mellanöstern är den största och viktigaste regionen för oss just nu säger Björn.

Även om intresset för deras produkter är svagt i Sverige fortsätter de att leverera till andra delar av världen.

– Intresset för våra produkter i Sverige är inte lika starkt som i övriga delar av världen. Förutom Holland och Mellanöstern som kommit mycket längre i detta tänk än andra länder levererar vi även många system till Norge, Danmark, Finland och har även nu börjat utforska lite kring Afrika, då vi nyligen levererade till Kenya.

”En genväg till nya marknader”

Även om Björn tidigare rest och deltagit på olika mässor är han övertygad om att om man åker på denna typ av resor själv får mycket sämre förutsättningar att lyckas närma sig nya marknader och etablera goda kontakter.

– När man åker i en delegation är det lättare att komma in på inofficiella sammanhang och få ta del av ett mer professionellt bemötande. Det är lättare att ta kontakt efteråt om man redan fått träffa dem på plats.

Under världsutställningen Expo2020 deltog Björn bland annat i intressanta möten i den indiska paviljongen där han fick värdefull information.

– Jag fick träffa ambassadörer i den indiska paviljongen och fick veta om en delegation för sjukhus som skulle komma i januari. Så där delade jag med mig av grundinformation och jag hoppas jag får vara med när det kommer distributörer och att det kommer någonting bra utav det.

Björn Österlund från PSIDAC

Björn Österlund från PSIDAC i möte i den indiska paviljongen

Att undersöka nya marknader och knyta nya affärskontakter är inte alltid är så lätt, men att haka på andra aktörer och exempelvis delta i olika projekt som i detta fall eMesai gör att man sakta men säkert kan komma framåt.

– Marknader fungerar olika och det är nyttigt att se och vara där på plats för att förstå utmaningen med det, avslutar Björn

*Trade mission är en resa som anordnas av en offentlig aktör eller myndighet för företagare som vill utforska internationella affärsmöjligheter.

Vad handlar projektet eMesai om?

eMesai är projektet som hjälper små- och medelstora företag i Sverige, Estland och Lettland att våga tänka nytt och ta första steget till nya marknader utanför EU. Det handlar främst om att stödja teknikföretag med egna produkter inom Viable Citizen Solutions (Hållbara, goda samhällen) och Intelligenta Transport Systems (ITS) att få upp ett intresse och en mognad för att exportera till utvalda marknader (Afrika, Indien och UAE). Målet under projekttiden är att minst 50 små och medelstora företag ska exportera och det ska ske minst 9 nya försäljningar på dessa marknader. Läs mer om projektet här. Projektet har ett nära samarbete med nätverket Enterprise Europe Network (EEN) som kan hjälpa företag med personlig rådgivning och hitta internationella affärskontakter.

Vill ditt företag också utforska nya marknader och satsa internationellt?

Kontakta oss

Prenumerera