fbpx
Translated by Google Translate

Ny strategi ska lyfta Ryon Märk

Detta är en återpublicering av en artikel från juni 2019.

Hudiksvallsföretaget Ryon Märk har genom digitaliseringscoachning från Syntesia fått en ny strategi som kan öka och effektivisera försäljningen av deras produkter med hjälp av digitala kanaler. Coachningen möjliggjordes genom den regionala digitaliseringssatsningen Kickstart Go.

Mer digital närvaro
Ryon Märk har varit verksamma sedan 1950-talet och är kanske mest kända för sin signaturpenna Ryon Märk. Tillverkningen sker i Hudiksvall i deras väl inkörda maskinpark och det är även därifrån distributionen av produkter sker. Nu är de aktuell med att ta sin försäljning av sina klassiska produkter, märkpennor, produkter för whiteboardtavlor och stämpelfärg för skogsindustrin, till nya höjder.

– Det är viktigt för oss med expansion och hitta nya marknader. Så därför önskade vi få hjälp att hitta nya effektiva säljprocesser och identifiera viktiga säljkanaler som kan driva upp vår försäljning, säger Liselott Lättman, vd Ryon Märk.

E-handel, sökordsoptimering och mycket mer
Tillsammans med en upphandlad digitaliseringscoach från Syntesia har Ryon Märk vridit och vänt på ett flertal frågeställningar kring marknadsföring, försäljning och olika kanaler för detta.

– Vi har tillsammans med Ryon Märk lagt upp en plan för hur de de kommande åren ska få mer digital närvaro och få en effektivare försäljningsprocess. Bland annat har vi diskuterat idéer kring webbhandel, sökordsoptimering, sociala medier och hur man förpackar sina produkter, säger Magnus Burvall digitaliseringscoach från Syntesia.

Som resultat har Ryon Märk fått en lista över prioriteringsområden och tagit in offerter på olika slags åtgärder.

– Målet är nu att utveckla Ryon Märk under en 3-5 årsperiod. Där vi ska bli mer närvarande digitalt, öka vår omsättning och satsa på att göra mer affärer i Norden, avslutar Liselott Lättman, vd Ryon Märk.

Om projektet – Kickstart Go Sydöstra Norrland
Kickstart Go genomfördes under 2017 till 2019. Insatserna handlade om att hjälpa minst 35 industriföretag och industrinära tjänsteföretag i Gävleborgs län i deras digitala transformation. Vi matchade ihop företagens digitaliseringsbehov med upphandlade leverantörer. Projektet drevs av Fiber Optic Valley (idag Propell), RISE och FindIT (idag Sandbacka Science Park). Coachningsinsatserna finansieras av Tillväxtverket. ­­