fbpx
Translated by Google Translate

NITIU utvecklar världens starkaste stålkonstruktion

Gävleföretaget sitter på en uppfinning som skulle kunna revolutionera lagringen av grön vätgas och dessutom kraftigt minska materialåtgången i framtidens mobilitet på land, till havs, i luften och i rymden. Nu är NITIU närmare kommersialisering än någonsin, efter många år av utveckling av stålstrukturen ILS®.

– Att vi inte har givit upp är mycket tack vare nätverket som tror på vår idé, säger medgrundaren Nina Holmblad.

Idén föddes en jul, när medgrundaren Michail Stockfelt satt och lekte tillsammans med sin dotter. Leksakerna där på golvet, magnetiska stavar som byggs ihop till tredimensionella former, gav honom en snilleblixt. Han såg framför sig en typ av bärande struktur för stålkonstruktion, där geometriska principer kombineras för att skapa lätta, robusta och flexibla strukturer i stål.

– Michael hävdade att det fanns en gigantisk marknad för detta. Framför allt om vi kunde använda strukturen som en del av andra produkter, som lastbilar, flygplan eller båtar, så behöver man inte använda lika mycket material eller råvaror. Jag sa först nej tre gånger, därför att för mig var det uppenbart att om det fanns en sådan god cigarr så måste någon annan redan ha hittat den, säger Patrik Eriksson, vd på NITIU.

Michail Stockfelt lyckades till slut övertyga Patrik Eriksson om att idén var både ny och unik. Den frälsta duon blev en trio när ingenjören Nina Holmblad anslöt, och tillsammans grundade de NITIU. Deep tech-bolaget från Gävle har flera tillämpningar i åtanke för sin teknologi, inte minst som bärande struktur i fordon. Det som ligger först i pipeline är att tillverka världens lättaste och starkaste tryckkärl för vätgas.

– Allt vi gör handlar om ILS®-strukturen, isotrop lättviktsstruktur, som vi har patent för, förklarar Nina Holmblad, medgrundare och delägare av NITIU.

Rådgivare ger oumbärlig stöttning

Vätgas har en stor potential att bidra till den gröna omställningen inom tunga transporter och inom industrin. Men för att det ska bli möjligt behöver vissa hinder kopplade till tekniken och infrastrukturen överbryggas. Eftersom vätgas är så lätt – den lättaste gasen som finns – är det svårt att spara och transportera den. Vätgas tar dessutom mycket plats om den inte trycks ihop hårt eller kyls ner till under -253 grader.

Det är här NITIU kommer in i bilden. Deras lösning går ut på att lagra vätgas i en prismatisk och isotropisk konstruktion. Enkelt förklarat handlar det om att en vätgastank som har en mer platseffektiv form än dagens alternativ och kan stå emot krafter från alla håll, även inifrån.Kvinna porträtt

I november 2024 inledde NITIU ett projekt som syftar till att utveckla och demonstrera skalbara och platseffektiva vätgastankar av återvinningsbart, rostfritt stål. Samtidigt började företaget undersöka möjligheten att etablera ett forskningscenter där tekniken ska testas för fordons- och flygindustrin tillsammans med namnkunniga partners i branschen.

– Vi är fortfarande ett ganska litet företag, men vi har ett stort nätverk och en Advisory Board som ger oumbärlig stöttning. Att vi inte har givit upp är mycket tack vare nätverket som tror på vår idé och tycker att den är värd att kämpa för. Vi har mött många motgångar, och det är ju egentligen först nu som vi har fått våra första riktiga resultat, säger Nina Holmblad.

 

Propell lots till 3 000 experter

En av medlemmarna i NITIU:s rådgivande styrelse är Maria Svensson. Hon är projektledare på RISE och den regionala innovationshubben Propell, och har fungerat som en rådgivare för NITIU under flera år.

– Maria och Propell blev våra lotsar in i organisationen RISE. RISE är en långt mycket större organisation än vad man först kan tro, och för att komma intill de olika delarna är det oerhört fördelaktigt att ha en lots. Vi uppfattar RISE som en bra partner för breddkompetens, men också handfast, att man har möjlighet att prova. RISE har en stor mängd laboratorier som vi finner stort intresse i, säger Patrik Eriksson.

– Inledningsvis handlade vårt samarbete mycket om finansiering. Vi har diskuterat vilken typ av ansökningar som ska göras, och jag har hjälpt till med ansökningar till Vinnova, Energimyndigheten och Rymdstyrelsen som har fallit väl ut. Eftersom jag är ingenjör i grunden och har jobbat som utvecklingschef har jag kunnat bidra med stöd kring produktutveckling, regulatoriska krav och testning, berättar Maria Svensson.

Nära certifiering av första produkt

Under våren 2025 jobbar NITIU med implementationen av ett ledningssystem och deltar, på inrådan av Propell, i IUC Gävleborgs ISO-workshopserie för att lära sig mera. Syftet är att skapa struktur i en tid av kraftig tillväxt. Ordning i kaoset utan att kväva kreativiteten, sammanfattar Nina Holmblad. Rådgivning med olika infallsvinklar blir fortsatt viktigt när NITIU ska gå från ett företag med en idé, till ett företag med en kommersiell produkt.

– Insatserna från Propell och RISE bygger förutsättningar för att kunna certifiera en första produkt. Vad det här kan leda till är att vi fullt ut kan lagra inhemskt producerad elkraft i form av vätgas. Det kan i sin tur leda till att infrastruktursystemet ställer om till en fossilfri drift, säger Patrik Eriksson.

Om NITIU

NITIU grundades 2015 av Michail Stockfelt, Patrik Eriksson och Nina Holmblad. Deras patenterade ILS®-teknologi (Isotropic Lightweight Structure) möjliggör tillverkning av konstruktioner som tål belastning från alla riktningar, vilket gör dem särskilt lämpade för effektiv lagring och transport av vätgas. ​NITIU har samarbeten med industripartners som Alleima, Volvo Group och Saab för att vidareutveckla sina lösningar för användning inom fordons- och flygindustrin.

Vill du ta dina företagsidéer vidare?

Kontakta Maria Svensson

Prenumerera gärna på Propells nyhetsbrev för att ta del av spännande berättelser, få tips om olika event och unika erbjudanden.

Prenumerera

Artikeln är skriven inom ramen för projektet Transformation Region X – T-ReX som medfinansieras av Europeiska unionen.