Inseco sparar tid och pengar med ny avläsningsportal
Detta är en återpublicering av en artikel från oktober 2019.
I början av året berättade vi om Inseco, som fått hjälp med att lösa ett problem kring deras resurskrävande hantering av plastlådor. Själva tekniken fanns inte på plats då, men nu har företaget en fungerande avläsningsportal som gjort hanteringen av plastlådorna mer kostnadseffektiv.
– I vår nya portal kör man in en hel pall, full med plastlådor som ligger huller om buller. Sedan på bara några sekunder läses alla plastlådor av i pallen och vi vet exakt vad det är kunden vill ha tillbaka, säger Per Olsson, vd Inseco.
Från tidskrävande till tidseffektivt
Inseco arbetar med att lagerhålla och leverera fästelement, som exempelvis skruvar, muttrar och tätningar åt sina kunder. De arbetar med ett retursystem, så kallat tvåbingesystem, där lådor med olika fästelement skickas till kunden, när innehållet i en låda hos kunden förbrukas skickas den till Inseco för påfyllning, under tiden fortsätter kunden att förbruka från låda två. Tidigare har hanteringen av plastlådorna tagit både mycket tid och framförallt mycket plats i Insecos lokalen.
– Om vi hade fortsatt att hantera våra plastlådor på samma gamla sätt hade vi behövt bygga ut våra lokaler. Plastlådorna stod överallt och tog upp väldigt mycket yta. Så det här är en kanonlösning som sparar tid vilket gör att vi nu kan lägga mer fokus på service för våra kunder och på att hitta fler affärsmöjligheter, säger Per Olsson
En portal för avläsning
Det Inseco har gjort är att de i början av året fick ett antal coachningstimmar av Atea, genom den regionala satsningen Kickstart Go, för att komma igång och lösa problemet kring hanteringen kring dessa platslådor. Därefter har Inseco fortsatt att arbeta på lösningen med en lokal leverantör.
– Kenworld har hjälpt oss att spinna vidare på den tekniska biten från Atea och sedan har vi själva snickrat ihop en portal som uppfyllde våra krav och önskemål hur vi själva ville att det skulle fungera, säger Per.
Företaget har under året gjort ett gediget arbete och utrustat nästan alla sina 25 000 plastlådor ute hos kund med en liten RFID-sensor. Denna sensor är det som avläses i den nybyggda portalen när lådorna kommer tillbaka till Inseco.
– Vi slipper nu plocka upp varje låda manuellt och scanna av dem en och en. Tidigare tog det ungefär 15 minuter att gå igenom alla plastlådor i en pall, idag tar allt som allt bara 3 minuter med hjälp av portalen, säger Per
Förutom tidsvinster har även den nya portalen säkerställt kvalitén och kontrollen kring lådhanteringen.
– Förut var det lätt att blanda ihop lådorna till olika kunder när vi ställde upp dem överallt i lokalen, men nu är det ordning och reda. Och vi kan hantera större mängder av lådor fast vi är samma antal anställda. Lösningen har gett oss bättre koll på statistiken och det skapar mervärde för våra kunder, fortsätter Per.
Ökat digitaliseringstänk
Inseco har tack vare coachningen och det egna drivet vågat göra fler satsningar, investerat mera och startat flera projekt inom företaget.
– Det ingen hightechlösning som vi fått till, men den har varit otroligt viktig för oss och hjälpt oss att effektivisera vårt flöde. Här har deltagande i Kickstart Go varit avgörande för att komma igång att tänka fler lösningar baserat på digitalisering. Vi kommer att fortsätta att utveckla verksamheten i samma anda framöver eftersom vi har ett väldigt bra flyt just nu, avslutar Per.
* RFID (Radio-frequency identification), en teknik som gör det möjligt att läsa av information på avstånd.
Om projektet – Kickstart Go Sydöstra Norrland
Kickstart Go genomfördes under 2017 till 2019. Insatserna handlade om att hjälpa minst 35 industriföretag och industrinära tjänsteföretag i Gävleborgs län i deras digitala transformation. Vi matchade ihop företagens digitaliseringsbehov med upphandlade leverantörer. Projektet drevs av Fiber Optic Valley (idag Propell), RISE och FindIT (idag Sandbacka Science Park). Coachningsinsatserna finansieras av Tillväxtverket.