fbpx
Translated by Google Translate

Glada Hudikhem och Propell lägger grunden för lyckad energiomställning

Det lokala fastighetsbolaget Glada Hudikhem står inför en utmaning – de behöver ta kontroll över skenande kostnader och hitta vägar för en mer effektiv energianvändning. Innovationshubben Propell har hjälpt Glada Hudikhem att angripa utmaningen på ett lite annorlunda sätt.

När ”Glada Hudik-andan” ska beskrivas används ord som nytänkande, handlingskraft och framtidstro. Det rimmar väl med det som pågår hos Glada Hudikhem. Det kommunala fastighetsbolaget, som förvaltar 4 500 lägenheter och 20 000 kvadratmeter lokalyta, har ett uttalat uppdrag från styrelsen om att driva innovation. Detta gör man bland annat genom att fungera som testbädd för akademin och företag som utvecklar fastighetsteknik.

– Vi diskuterar alltmer hur vi med beprövad och framför allt ny teknik kan förbereda oss inför framtida utmaningar, vilket jag tycker är väldigt intressant, säger Per-Anders Nilsson, it-chef på Glada Hudikhem.

Under hösten 2023 gjordes en prognos som fastighetsbolaget behövde agera på. Kostnaderna för fjärrvärme 2024 såg ut att landa på 12 miljoner kronor mer än tidigare, en ökning med 28 procent. Det var helt enkelt inte hållbart, så nu krävdes nya uppslag. Glada Hudikhem trodde på innovation som nyckeln till smartare energianvändning. Ett inledande möte togs därför med Propell, den regionala innovationshubben i Gävleborg – ett samarbete mellan forskningsinstitutet RISE, Hudiksvalls kommun och Region Gävleborg. Propell utmanade fastighetsbolaget att zooma ut, innan de zoomade in på tekniska lösningar.

– Det var Anna Gustavsson på Propell som under en av våra gemensamma workshops uttryckte att det fanns en risk för att vi som satt där, flera av oss ingenjörsutbildade män, skulle fokusera på teknik och hårda värden och inte lika mycket på bitarna kring beteenden, kultur och värderingar, berättar Per-Anders Nilsson och fortsätter:

– Efter det mötet blev det faktiskt så att vi fokuserade mer på de mjuka värdena, och det var nog Annas tanke. Propell-gänget har pushat oss att tänka till kring saker som vi själva inte hade fokuserat på i första hand.

Hyresgästerna som möjliggörare – eller hinder

Glada Hudikhem har tillsammans med Propell jobbat enligt en särskild modell, enkelt förklarat handlar modellen om att jobba enligt ett missionsorienterat arbetssätt där man formulerar en mission och utgår från fem hörnstenar. Beteende, kultur och värderingar är en hörnsten.

Här funderade Glada Hudikhem mycket kring hur boende i deras fastigheter kan fungera både som möjliggörare och hinder i energiomställningen. Hur når man bäst ut med information till hyresgästerna? Och hur får man de boende att vilja spara energi?

– Vi började leka med tanken om någon form av poängsystem och kickback. Jag tror inte att Glada Hudikhem från början såg de boende som avgörande spelare i fastighetsbolagets energiomställning, eller tänkte att deras kommunikatör behöver vara en väldigt aktiv part för att nå hela vägen fram. Nu har man med sig dessa perspektiv, säger Anna Gustavsson, verksam inom områdena digitalisering och hållbarhet på Propell och senior projektledare på RISE.

”Vi känner oss trygga med att tänka större”

Glada Hudikhem har tillsammans med Propell även undersökt hur en energiomställning kan komma att påverka den egna och andras affärsmodeller, vilka förändringar i infrastrukturen runt energiförsörjningen som behövs och vilka regelverk som sätter förutsättningarna.

– Vårt energibesparingsprojekt har vuxit till något mer än att bara handla om oss och vilka tekniska lösningar vi ska använda. Men Propell och RISE har ett stort kontaktnät och erfarenhet av att driva den här typen av projekt, så vi känner oss trygga med att tänka större, säger Per-Anders Nilsson.

Efter tre workshops där Glada Hudikhem både utmanats och utmanat, utvecklades samarbetet till en projektansökan. Ett konkret projekt, sprunget ur stort och brett tänkande.

Projekt med både teknik och människa i fokus

Om projektet beviljas är planen att skapa en testbädd där Glada Hudikhem möjliggör för en extern aktör att starta en elbilspool på fastighetshetsbolagets parkeringsplatser, som utrustas med laddstolpar som kan hantera dubbelriktad laddning. Elbilsbatterierna kopplas ihop med solcellsanläggningar på Glada Hudikhems fastigheter. Överskottsel från solcellerna kan då lagras i de parkerade bilarnas batterier. Vid behov kan batterierna förse fastigheten med el. Här använder man en teknisk lösning och jobbar samtidigt med att bidra till hållbara beteenden, i det här fallet genom att möjliggöra för boende i allmännyttan att dela på bilar och köra på förnybar el.

Inspiration och kunskap har inhämtats från Brf Stenberg i Hudiksvall, som första anläggning i Europa i drift använder sig av en elbilspool för energilagring. Att koppla ihop Brf Stenberg med kunskapen och forskningen som finns hos RISE inom området blev fruktsamt, berättar Henrik Florén, rådgivare inom områdena digitalisering och innovation på Propell och senior forskare på RISE.

– Aktörer som Glada Hudikhem, som kan tillgängliggöra sina fastighetsbestånd som testbäddar, helt avgörande när man ska testskjuta ny teknik och inte minst involvera de som faktiskt kommer att använda den, säger han.

På frågan om hur Per-Anders Nilsson och Glada Hudikhem ser på fortsättningen av omställningsresan lyser Glada Hudik-andan igenom:

– Jag brukar säga att jag har ett stort men kort tålamod, så jag vill ju såklart att det ska hända konkreta saker. Det ska vara mycket verkstad och lagom med snack. Det är jättekul att vi är på gång och tänker gemensamma projekt. Jag är övertygad om att vi kommer att jobba tillsammans med Propell och RISE även i andra uppdrag framåt.

Fakta om de fem hörnstenarna i ett missionsorienterat arbetssätt

Med det missionsorienterade arbetssättet sätter man upp mångdimensionella frågeställningar snarare än ”vanliga” projektmål. I stället för att förenkla komplexiteten för att få ihop ett projekt, handlar det här om att angripa ett problem eller en större utmaning från många perspektiv samtidigt.

De fem hörnstenarna är centrala:

1. Teknikprodukter och processer
2. Affärsmodeller, investeringar och upphandling
3. Policy och regelverk
4. Beteende, kultur och värderingar
5. Infrastruktur

I Glada Hudikhems fall diskuterades vilka möjligheter och hinder som finns kopplat till dessa ord i kontexten energiomställning. På så sätt kunde fastighetsbolaget göra ett grundligt förarbete, och insikterna kommer troligtvis att resultera i flertalet projekt med olika inriktningar.

Vill du få mer information eller vill du arbeta på liknande sätt tillsammans med oss?

Kontakta Anna Gustavsson eller Henrik Florén

Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev för att ta del av spännande berättelser om vad som händer på Propell samt kommande event.

Prenumerera