Gävleföretaget Hydro Sport öppnar för nya marknader med digital strategi
Detta är en återpublicering av en artikel från juni 2019.
Gävleföretaget Hydro Sport har genom digitaliseringscoachning från Stegs and Sisters i Järvsö fått en ny strategi som kan revolutionera serviceadministrationen och öka försäljningen av deras vattenparkstjänster. Coachningen möjliggjordes genom den regionala digitaliseringssatsningen Kickstart Go.
Nya erbjudanden och nya utmaningar
Hydro Sport är en av världens ledande tillverkare av vattenrutschbanor och vattenparksdesign. De har i över 30 år konstruerat, tillverkat och levererat över 900 rutschbanor i 36 länder. Under de senaste åren har de breddat sitt erbjudande för att göra nya spännande affärer.
– De senaste åren har vi fokuserat på att komplettera vårt erbjudande med service och underhåll eftersom vi ser att det leder till merförsäljning. Genom att vi kan erbjuda kompletteringar och uppgraderingar av befintliga installationer kan vi bidra till att optimera vattenrutschbanornas livslängd och ge en förbättrad åkupplevelse för badets besökare. Men för att vi ska lyckas bättre med vårt erbjudande kring service och underhåll framöver önskade vi hjälp att fila på vår process kring detta område, Thomas Lugnet, vd Hydro Sport.
Kartläggning och sammankoppling
Utmaningen för Hydro Sport var att kartlägga behov för servicefunktionaliteten, kartläggning av orderflöden, sammankoppling av olika system och funktioner i verksamheten samt få in mer digitala lösningar. Till sin hjälp fick Hydro Sport hjälp av den upphandlade leverantören Stegs and Sisters i projektet Kickstart Go, där Mella Stegs blev deras digitaliseringscoach.
– Vi har funnits där som digital stöttning, där vi grundligt tagit reda på vad man vill ha och behöver för att sedan satsa på saker som ger maximal effekt för företaget. Jag har varit lite av en advokat som öppnat upp för nya sätt att tänka och hur man kan välja en annan väg framåt, säger Mella Stegs, digital affärsutvecklare Stegs and Sisters.
Plan att inför ett digitalt arbetssätt
I dagsläget saknar Hydro Sport ett digitalt stöd för att administrera service och ärenden vilket resulterar i en bromskloss för utvecklingen framåt. Men genom coachningen kan de nu ta ett kliv framåt.
– Med tydligare rutiner, ett systematiskt sätt och bra digital ärendehantering kan Hydro Sport skapa något riktigt bra. På ett strukturerat sätt har vi presenterat en process till Hydro Sport och på deras inrådan börjat en diskussion med några leverantörer som kan hjälpa dem framåt, vilket känns väldigt spännande, säger Mella Stegs, digital affärsutvecklare Stegs and Sisters.
Om projektet – Kickstart Go Sydöstra Norrland
Kickstart Go genomfördes under 2017 till 2019. Insatserna handlade om att hjälpa minst 35 industriföretag och industrinära tjänsteföretag i Gävleborgs län i deras digitala transformation. Vi matchade ihop företagens digitaliseringsbehov med upphandlade leverantörer. Projektet drevs av Fiber Optic Valley (idag Propell), RISE och FindIT (idag Sandbacka Science Park). Coachningsinsatserna finansieras av Tillväxtverket.