fbpx
Translated by Google Translate
Laddar Evenemang

Lär dig pitcha – Kvällskurs

Hur skulle du sälja en idé, produkt eller tjänst till en potentiell kund på bara några sekunder? I denna kurs får du lära dig grunderna i hur du gör övertygande pitchar för din idé till chefen, kunderna, investerare eller kollegorna. Pitchmetoden som vi lär ut heter NABC pitch.

Vad är en pitch?

En pitch, eller även kallat en hisspitch, är en kort presentation av dig själv, en produkt, tjänst eller en idé som du har. En pitch innebär att du ska kunna sälja in något på en kort tid, ungefär så lång som en hisstur är. Under dessa sekunder ska du kunna presentera och sälja in ditt budskap till din mottagare på ett bra sätt.

Vi ger dig tips för en bra pitch – om kursen

Att kunna pitcha bra är något som de flesta har nytta av i många olika situationer. Det kan gälla allt från att övertygande kunna presentera din idé för din chef, dina kollegor eller dina familjemedlemmar, till att pitcha din startup för potentiella investerare.

Oavsett vad du skall pitcha så finns det bara ett sätt att bli bättre; och det är att träna, träna och träna. Har du dessutom lärt dig en vetenskapligt uppbyggd pitchmetod och har bra coacher som tränar dig, så kommer du snabbt att bli duktigt på att pitcha. Och du kommer upptäcka hur roligt det är när du behärskar det! I denna kurs får du lära dig hur du skriver en pitch, vad du bör tänka på och få testa den.

Du får börja med NABC-modellen

Vi lär ut pitchandets konst enligt den internationellt vedertagna metoden NABC-pitch, utvecklat av SRI International, Stanford Research Institute. På kursen får du bra grund för att träna vidare på både korta så kallade hisspitchar, vilket är mycket kärnfulla 30-sekunderspitchar, samt lite längre 4-minuterspitchar som skall ge lyssnaren tillräckligt med information för att till exempel boka in ett möte.

För att ta fram ett bra underlag för pitchen jobbar du med NABC-modellen. NABC-modellen fungerar som ett stöd för att definiera din idé och utmanar dig att tänka igenom vad som egentligen gör idén till något av värde för dina tänkta kunder. NABC står för = Need, Approach, Benefits, Competition

Kursen leds av Martin Askne som är SRI-utbildad handledare i NABC-metoden och kursen ges inom utvecklingsprogrammet Idéfabriken som Propell driver tillsammans med Sandbacka Science Park och Gävle Innovation Hub. Utvecklingsprogrammet är för idéer och idéägare i Gävleborg bestående av workshops och utbildningar i syfte att stärka idéer i tidiga faser.

Kursen är kostnadsfri