Boostvinnare 2016 sätter miljön på agendan med unikt smycke
Detta är en återpublicering av en artikel från oktober 2016.
SenseAir i Delsbo är vinnaren i Fiber Optic Valleys (Nuvarande Propell) innovationstävling Boost Innovation™ och vinner 200 000 kr i förstudiemedel. SenseAir fick sitt bästa lösningsförslag från Middlesex University i London som handlar om att utveckla en världsunik accessoar för dig som vill ha koll på klimatet och samtidigt sätta vår tids största samhällsutmaning på agendan. Kombinationen av spetsteknologi, sociala medier, mode och humor bidrog till vinsten. På delad andra plats i tävlingen kom Hallgren Trading och Flying Eyes i Hudiksvall.
-Det vinnande bidraget med namnet ”MohAir” är ett kreativt och nytänkande förslag som handlar om att du bär ett hårsmycke med integrerade gassensorer som utåt visar en miljömässig medvetenhet samtidigt som du bidrar med information om vår miljö. Något vi tror ligger helt rätt i tiden, säger Henrik Rödjegård, SenseAir
-Boost Innovation™ handlar om att fler ska våga satsa på utvecklingsidéer och hitta samarbeten som man inte skulle ha gjort annars. Det är årets vinnare ett mycket bra exempel på, säger Anna Gustavsson, projektledare, Fiber Optic Valley.
Nådde närmare en miljon studenter och forskare
I år hade tävlingen ungefär samma upplägg som förra året där tre utvalda utmaningar med internationell potential marknadsfördes mot universitet över hela världen för att hitta de bästa lösningsförslagen. Totalt nådde tävlingen närmare en miljon personer.
I år är första pris 200 000 kr, och de andra två finalisterna får en delad andraplats och 50 000 kr vardera i förstudiemedel för att utveckla idéerna i ett samverkansprojekt. De studenter, forskare och entreprenörer som kom med de bästa lösningsförslagen vinner 25 000 kr. En enad jury utsåg vinnaren utifrån kriterier om potential, innovationshöjd och genomförande. Finalisterna fick ta emot sina prischeckar i Sundsvall på Science & Innovation Day under kvällen den 18 oktober.
Juryns motiveringar;
SenseAir i Delsbo i samverkan med Maryna Razakhatskaya, student inom Creative Technology vid Middlesex University London, utvecklar på ett mycket kreativt sätt en världsunik accessoar för dig som vill ha koll på klimatet och samtidigt bidra till en hållbar miljö. Juryns motivering:”Ett vinnande bidrag som genom en tydlig innovationshöjd kombinerar spetsteknologi, sociala medier och humor för att sätta vår tids största samhällsutmaning på agendan. En innovation som verkligen är till för alla med stor potential att bli internationellt efterfrågad”
På delad andra plats; Flying Eyes i samverkan med Muhammed Imran och Mattias ONils, vid forskningsmiljön Sensible Things that Communicate, STC, Mittuniversitetet, utvecklar ny sensorteknik för att upptäcka fukt utan att påverka fasader. Juryns motivering:”En innovation med ett tydligt behov och potential att bli en global produkt. Dessutom ett förtroendeingivande samarbete med förmåga att snabbt nå ut på marknaden.
Hallgren Trading AB i samverkan med Kenechukwu Nwobu vid University of Nigeria Secondary School Enugu Campus, löser samhällets utmaningar med att förutse markförhållanden för att bygga bredbandsinfrastruktur snabbare, enklare och billigare. Juryns motivering: ”En lösning som på ett innovativt sätt kombinerar befintliga tekniker för att tidigt förutse utmaningarna och öka noggrannheten och effektiviteten. Stor potential att på ett avgörande sätt minska kostnaderna för ny bredbandsinfrastruktur.