fbpx
Translated by Google Translate

Teknikelever gör uppdrag för näringslivet

Under läsåret 2021/2022 har Propell och RISE i Hudiksvall haft ett pilot-samarbete med Bromangymnasiet där tredjeårselever på teknikprogrammet genomfört uppdrag baserade på reella behov som identifierats av Propell och RISE.

Gymnasiegrävarna, som gruppen kallats, har utfört uppdrag som bland annat innefattat faktainsamling, inventering av utbud på marknaden och enkäter. Totalt har Gymnasiegrävarna genomfört 8 uppdrag under läsåret. Uppdragen har alla haft en koppling till nya teknologier där eleverna utifrån en kortare skriftlig beskrivning av uppdragen själva fått lägga upp planering av arbetet och hur det ska redovisas. Som avslutande uppdrag genomfördes enkät som undersökte ungdomars tillgång till och användande av VR-teknik. Över 230 ungdomar besvarade enkäten och bland dem lottades vinster ut, bland annat ett VR-headset.

Från Propell och RISE i Hudiksvall är det Henrik Florén och Ola Wallberg som varit ansvariga för uppdragen och kontakten med elever och deras lärare Jan Sandberg.

– Från vårt håll vill vi göda elevernas intresse för ny teknik och samtidigt ge dem en liten inblick i vad vi på RISE som forskningsinstitut gör och de uppdrag vi har i innovationshubben Propell så är det både värdefullt och framför allt kul,  säger Henrik och Ola fyller på med

– Vi har skapat och gett Gymnasiegrävarna uppdrag som verkligen är av intresse för oss och de företag vi arbetar med. I ett antal fall så har vi kunnat använda det underlag som tagits fram som en direkt hjälp till några företag.

Gymnasiegrävarans lärare Jan Sandberg tycker att uppdragen har varit spännande för eleverna att ta sig an.

– Genom detta så kommer våra elever närmare verkliga behov, det blir lite mer på riktigt, speciellt då när vi får höra att vårt arbete också kommer till nytta och användning.

Nu lämnar detta läsårs Gymnasiegrävare Bromangymnasiet och ger sig ut i yrkesliv och vidare studier. Vem vet, kanske kommer någon av dem att söka sig till en karriär inom teknik- och affärsutveckling eller forskning? Vi tackar för samarbetet och säger stort lycka till!

Gymnasiegrävare – Teknikprogrammet klass Te 19, från vänster Tayba, Vanna, Emmy, Fredrik, Emil, Gustav, Axelia, Rasmus, Meja. Saknas på bild: Oskar, Saron och Anton.